Laten we zeggen dat het produceren van een zeil gedaan zou worden op de wijze dat een boot gebouwd word, of een huis voor mij part.
Hoe de verhoudingen exact liggen verschilt per werf/aannemer.
maar laten we zeggen: 10% bij opdracht, 15% bij kiellegging, 25% bij Waterdicht, 25% na te waterlating, 20% als schip klaar is en 5% na proefvaart.
Er vanuitgaande dat het opstellen en zenden van de facturen 20 Euro per stuk kost (uurloon)zou dat een meerprijs van 100 Euro per zeil zijn ivm de administratie kosten, Daarbij is het productie proces zelf slechts 1 tot 3 dagen (afhankelijk van de maat en het soort zeil). Dat zou betekenen dat je de 2e 3e en 4e factuur in een tijdsbestek van die 1 tot 3 dagen zou krijgen, dat is een beetje waanzin, de gemiddelde zeilmakerij veegt alle facturen op twee hopen, neemt de onkosten voor de helft op zich en de andere helft is "het risco" voor de klant. Dat lijkt me redelijk.
Als alle zeilers die een zeil besteld hebben het nu ook werkelijk zouden afnemen dan werden alle zeilen nu 5% goedkoper, dat is hoeveel doek er onbruikbaar gemaakt word door na het snijproces te zeggen: "nee ik heb me toch bedacht". Die 50-50 is er gekomen met een reden die opgelegd is door de praktijk.
@ capolovoro:
Als je als nieuwe klant bij BOL,com, H&M, Wehkamp etc komt moet je je eerste bestellingen 100% vooruit betalen en pas als vaste klant krijg je het vertrouwen om na ontvangst te betalen (net als op een zeilmakerij),
Als jij naar Canada gaat moet je de Camper betalen als je aankomt, dat is voordat je weet of het een goede camper is waar je 4 weken in wilt verblijven, Als je je vliegticket koopt dan betaal je 100% voor vertrek. Dat jij nu twee maanden in je huis woont zonder te betalen is ook ongebruikelijk, daar zal waarschijnlijk meer achter zitten. Geld terug krijgen van je mastercard klink heel aantrekkelijk, maar heb je dat wel eens geprobeerd? Ik heb het een keer aan de hand gehad en moest een berg administratie en bewijzen leveren daar werd je niet goed van.
Conclusie: Als je het niet eens bent met de 50-50 waar je leverancier om vraagt dan heb je twee mogelijkheden: 1, onderhandelen, waarschijnlijk gaat de prijs dan omhoog maar volstaat een aanbetaling van 20% of 2 je gaat naar ander, maar naar mijn weten hanteerd 75% van de zeilmakerijen dergele ratio's. Tenzij het om een hele grote opdracht gaat (50.000 euro of meer) dan worden wel vaak die 10, 15, 25, 25, 20 en 5% gehanteerd.